KoToNet

Kodin ja Toimiston Nettikuiskaaja

                 

Hakukoneiden perusteet

Perusteita Googlen tietojen keruusta

 Googlen tietojen keruu on lähtökohtaisesti automaattista. Sen selkärangan muodostaa verkkosivujen osoitteiden (URL) lista, jota on kerätty aina Googlen perustamisesta lähtien. Tätä lista-tietokantaa ylläpidetään automaattisesti verkkoa yötä päivää kahlaavien Googlebot- ohjelmien avulla. Googlebot- ohjelmat etenevät sivulta sivulle, niillä olevien linkkien kautta - ihan kuin nettisurffaajatkin tekevät. Aina linkin löytäesssään ne tarkastavat onko linkin osoittama osoite jo tietokannassa, jos ei niin lisäävät sen sinne, mikäli linkin takaa löytyy sivu tai poistavat tietokannasta siellä olevan linkin, jos linkin takaa ei löydykään sivua.

Seuraavaksi ne tarkastavat löytyykö sivulta jotakin uutta ja mielenkiintoista. Googlebottien keräämien tietojen avulla löydetyt sivut ns. indeksoidaan jollakin tavalla suhteessa sivuilta löytyneisiin (avain)sanoihin. Google ei paljasta indeksointialgoritmeja eli menetelmiä, miten tuo indeksointi toimii, mutta toki kehuu niitä kehittyneiksi.

Indeksointia käytetään sitten hyväksi, kun hakukoneen käyttäjä kirjoittaa hakukentään hakusanan tai useampiakin. Google vertaa haettuja sanoja indeksointitietokantaansa ja esittää hakutuloksena sivut indeksoinnin osoittamassa paremmuusjärjestyksessä eli ensin ne, joilla on paras vastaavuus haettuihin hakusanoihin.

Vaikka Googlebotit toimivatkin automaattisesti, voi Googlea pyytää indeksoimaan omat sivut ja muutenkin edesauttaa Googlebottien työtä monin eri tavoin. Tällaisten toimenpiteiden kokoelmaa kutsutaan hakukoneoptimoinniksi. Google ei anna mitään takeita, siitä että sivut nousisivat tiety(i)llä toimenpiteillä ylemmäksi hakutuloksissa, mutta jakaa kuitenkin suhteelisen auliisti tietoa millaisilla toimenpiteillä on vaikutusta tähän. Google kertoo, että indeksointiin vaikuttaa yli 200 eri tekijää, joten mahdollisia hakukoneoptimointitoimenpiteitä on myös melkomoinen määrä.

Google kiistää ehdottomasti, että maksetulla mainonnalla Googlessa (Google Adwords) olisi mitään tekemistä sivujen sijoittumiseen luonnollisissa (organic) hakutuloksissa. Maksetulla mainonnlla saa sensijaan sivunsa näkymään Googlen luonnollisten hakutulosten yläpuolella tai niiden oikealla puolella olevassa sarakkeessa. Katso tarkemmin artikkelista: Hakukonemainonta

Usein toistuva tilanne on, että yrittäjällä on ollut kotisivut netissä vuosikausia, mutta kävijöitä sivuilla on hyvin vähän. Ja usein kuulee yrittäjien kertovan: "Kun Googlella hakee yrtystoimintaani kuvaavilla hakusanoilla, niin kilpailijan sivut listautuvat Google -haussa aina etusivulle ja minun sivuni vasta viidennelle, jos sinnekään".

Syynä tähän on se, että kilpailijan sivut on ko. hakusanoilla indeksoitu jollakin tavoin paremmin eli toisinsanoen Sinun sivusi hakukoneoptimointia ei ole tehty joko ollenkaan tai se on tehty joiltakin osin huonommin kuin kilpailijan sivustolla. Voi olla, että Googlebot ei ole koskaan käynyt sivuillasi tai jos on käynytkin ei ole löytänyt sieltä juuri mitään mielenkiintoista eli mitään sellaista, jonka se olisi indeksoinut Googlen hakutietokantaan kovin korkealle.

"Mutta muistan, kun suunnittelija kyseli sivuja tehdesssään hakusanoja sivuille laitettavaksi."

Hakusanoja (Keywords) on lisätty nettisivuille, niin kauan kuin netti on ollut olemassa, mutta niitä on ajanmittaan käytetty myös liiallisesti ja "vääriin" tarkoituksiin, jopa niin, että Google luopui varsinaisen html-kielessä olevan <keywords> kentän käyttämisessä indeksoinnissa jokunen vuosi sitten. Mikä sitten on Googlebotin mielestä "mielenkiintoista". Tähän kysymykseen haetaan vastausta atrtikkeleissa SEO -toteutusvaiheessa ja SEO -myöhemmin

Mutta ennen sitä kannattaa tehdä yksinkertainen testi, jolla selviää onko Google käynyt sivuillasi, ja mitä sieltä on jäänyt haaviin: Avaa Googlen hakukonesivu www.google.fi ja kirjoita hakukenttään site:www.domain.tld, missä "domain.tld" on oman nettisivusi osoite. Ja voila, Google kertoo kaiken, mitä se on sivuiltasi löytänyt.

Uusilla sivuilla saattaa kestää muutamia viikkoja ennenkuin Googlebotit löytävät ne, jos ei Googlea pyydä indeksoimaan sivuja.

 Sana sponsorilta: Nettikuiskaaja tekee kaikille toteuttamilleen sivuille SEO -Basic toimenpiteet ja kattavammat toimenpiteet sisältävän SEO -Premium paketin voi tilata erikseen.

 

 

Nettikuiskaaja on Googlen sertifioima hakukonemainostaja.Google Partners - Adwords Certification-282xc

Artisteer-ca

powered by-ca  wp-grey-xl-45x45 globekotonet-ca2-opt

KoToNet on toteuttanut tämän sivuston ulkoasupohjan Artisteer -templatetyökalulla ja sisältöä hallitaan Joomlassa.

 

Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Nurmijärvi, Klaukkala, Vihti, Nummela, Lohja

Mainos Googleen

Google AdWords

tilin avaus 

ja

1. kampanjan toteutus 
vain 59€

+ Googlen avajaistarjouksena
satasen mainokset 
vain 25€

 

Lue lisää

Etkö vielä ole kartalla?

Nyt on korkea aika

viedä yrityksesi tiedot

Googlen kartalle

vain 59 €/toimipiste

ei muita kuluja

 

Lue lisää