KoToNet

Kodin ja Toimiston Nettikuiskaaja

                 

SEO -myöhemmin

Jos sinulla on vain vähäinen käsitys, miten hakukoneet toimivat, lue ensin artikkeli SEO -perusteet.

Hakukoneoptimointia voidaan tehdä myös sivujen julkaisemisen jälkeen. Osa toimista onkin luonteeltaan sellaisia, että niitä ei voi tehdäkään ennen sivujen julkaisua. Tässä artikkelissa en juurikaan käsittele sivujen koodiin tehtäviä optimointitoimia. Niistä on kuiskattu SEO -toteutusvaiheessa artikkelissa.

Kun uudet verkkosivut on julkaistu tai vanhoja päivitetty, voi ja kannattaa Googlea pyytää käymään sivuillasi. Tämän voit tehdä osoitteessa https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url. Pyyntö liipaisee Googlebotin käymään sivuillasi. Google ei tosin takaa, että se indeksoisi sivuston saatikka sitä, että sivusi nousisivat hakutuloksissa kovinkaan korkealle. Hyvin todennäköisesti Google kuitenkin myös indeksoi sivusi, jos ei ole jotakin erityistä syytä olla sitä tekemättä. Tällainen syy on yleensä se, että Google arvioi sivusi rikkovan sääntöjään jollakin tavalla. 

Tämän jälkeen voit jonkun ajan(?) kuluttua tarkistaa hakukoneella site-parametria käyttäen mitä Google on löytänyt. Tarkistus tapahtuu kirjoittamalla Googlen hakukenttään: site:www.domain.tld, missä domain.tld on oman sivustosi domain. Kannattaa tarkistaa URLin muillakin muodoilla: site:http://www.domain.tld ja site:domain.tld. Google listaa site-parametroiduissa hakutuloksissa kaikki sivuiltasi löytämänsä sivut. Jos listassa on kaikki sivusi, niin onneksi olkoon kaikki sivusi ovat mukana Googlen hakutulosarpajaisissa :). Tämä ei kuitenkaan takaa mitään sijoituksesta hakutoksissa millään yksittäisellä hakusanalla tai hakusanakombinaatiolla :(.

Mikä sitten nostaisi sijoitusta?

Kuten aiemmissa artikkeleissa on kerrottu sijoitukseen vaikuttaa Googlen mukaan yli 200 eri tekijää - huh!

Yksi niistä on niin sanottu PageRank-arvo, joka mittaa sivun merkitystä. Käytännössä PageRank-arvo kasvaa mitä enemmän Google on löytänyt muilta sivuilta linkkejä sinun sivullesi. Jos sivustosi on uusi, niin todennäköisesti sivujesi PageRank-arvot ovat kutakuinkin nollassa. Omalle sivustollesi muilta sivuilta osoittavat linkit saat esiin link-parametrilla kirjoittamalla Googlen hakusanakenttään link:www.domain.tld, jossa domain.tld on taas oman sivustosi osoite.

Miten sitten PageRank-arvoa voi nostaa?

 Kysymyksen voi asettaa konkreettisemmin: miten saan muut lisäämään linkkejä sivuilleni? Tähän kysymykseen tuleekin jo helposti mieleen vastauksia.

Tee sivuillesi, niin mielenkiintoista sisältöä, että mahdollisimman moni sivun omistaja arvioi sen niin merkitykselliseksi, että pelkän lukemisen lisäksi haluaa myös lisätä linkin omilta sivuiltaan sinun sivuillesi. Tämä onkin Googlen ohjeista ensimmäinen - eikä vain Googlen - vaan koko internet-maailman kulmakivi.

Mutta uuden sivuston ongelmana on, että kukaan ei tiedä sivustosta, kun hakukoneetkaan eivät löydä sinne.

Pitää siis tehdä jonkinlaista tiedottamista ja/tai markkinointia eli kertoa mahdollisimman monelle, että tällaiset sivut ovat olemassa ja sieltä löytyy tällaista sisältöä. Jos olet yrittäjä tai yrityksen edustaja, niin olet varmaan tutustunut moniin fyysisen maailman tiedottamis- ja markkinointikeinoihin: lehdistötiedotteista ja käyntikorteista, suoramarkkinoinnin ja lehti-ilmoitusten kautta mahdollisesti jopa TV-mainontaan asti ja kaikkea näiden väliltä.

Kotisivutkin on tehty markkinointimielessä, mutta aluksi, kun kukaan ei vielä osaa tulla sivuillesi, voit käyttää muita medioita sivujesi tunnetuksesi tekemiseen. Vähintä mitä pitää tehdä, on lisätä nettiosoite KAIKKEEN materiaaliin, joka lähtee yrityksestäsi ulos. Mutta sen lisäksi netissäkin on paljon keinoja sivujesi tunnetuksi tekemiseen. Näistä keinoista kerrotaan Sosiaalista mediaa ja Verkkomarkkinointia käsittelevissä artikkeleissa.

Jos sinulla on liiketoiminnassasi yhteistyökumppaneita, niin on luonnollista, että viittaatte toisiinne lisäämällä toistenne linkit sivuillenne eli voitte sopia ns. linkkien vaihdosta. Google kuitenkin varoittaa osallistumassa ns. linkkienvaihto-ohjelmiin, jossa suuri joukko toisilleen vieraita ihmisä (tai yrityksisä) vaihtelee linkkejä keskenään ainoana tarkoitusenaan nostaa sivujen PageRank-arvoja. Google tarkkailee näitä ja voi rangaista ko. sivustoja tiputtamalla ne pois indeksoinnistaan.

Mitä muuta voin tehdä?

Seuraavaksi toimeksi suosittelen tilin avaamista ilmaiseen Googlen verkkohallinnoijille tarjoamaan palveluun. Tämän voit tehdä seuraavassa osoitteessa: Google webmasters Tools. Tilinavaamisen voit tehdä joko itse tai pyytää sivujesi ylläpitäjää Webmasteria tekemään sen, jos sinulla on sellainen.

Avattuasi tilin ja lisättyäsi oman sivustosi palveluun, saat käyttöösi joukon työkaluja, joilla voit tarkastella Googlen keräämiä tietoja, analyysejä, varoituksia ja jopa ohjeita virheiden korjaamiseksi sivuillasi ja toimittaa lisätetoja sivuistasi Googlelle auttaaksesi Googlebottien työskentelyä, mikä parhaimillaan voi jopa nostaa sivujen indeksointia joillakin hakusanoilla. Webmasters Toolseissa näkyy myös heti etusivuilla ns. Sivuston maine - ilmoitus, jos Google on löytänyt sivuiltasi haittaohjelmia tai jotakin muita ongelmia. Google on todennäköisesti myös tulkinnut nämä sääntörikkomuksiksi ja jättänyt sivusi indeksoimatta. Google kertoo syyn ja kun virhe on korjattu voi pyytää Googlea indeksoimaan sivut uudestaan.

Klikattuasi Webmasters Toolsien hallintapaneelin etusivulla oman sivustosi kuvaa, näet Googlen keräämät tiedot:  millä hakusanoilla sivujasi on näytetty ja kuinka monta kertaa on klikattu Googlen hakutuloksissa. Valitettavasti uusien sivujen tapauksessa kaikilla hakusanoilla lukumäärät ovat yleensä luokassa <10 eli alle kymmenen kertaa.

Samalla sivulla näkyy myös sivuiltasi viisi useimmin esiintyvää sanaa ja vieläpä esiintymistiheyden mukaisessa järjestyksessä grafiikalla höystettynä. Saat näkyviin lisää hakusanjoja yhdellä klikkauksella. Huomaa, että tämä lista ei kerro mitään sivujesi indeksoinnista suhteessa muihin sivuihin - ainostaan hakusanojen esiintymiskerrat sivuillasi. Mutta jo tämä tieto on arvokasta miettiessäsi, miten kannattaisi parantaa sivuja. Ensimmäiseksi kannattaa miettiä ovatko listan yläpäähän nousseet sanat edes valideja liiketoiminitasi kannalta. Jos eivät ole niin, silloin on mietittävä parannuksia sekä sisältöön että koodiin tehtyihin SEO-toimenpiteisiin. Jos listalla esiintyy sanoja, joiden ei siellä pitäisi olla, se voi olla merkki, että sivusi on hakkeroitu ja sinne on salaa lisätty jotakin sinne kuulumatonta - esimerkiksi linkkejä toisille sivuille, joilla yritetään nostaa ko. sivuston PageRank-arvoa. Tämä pitää heti tarkastaa sivun koodista ja poistaa kaikki ylimääräinen ja myös yrittää löytää, miten hakkeri on sivuille päässyt ja tehdä tältä osin korjaavia toimenpiteitä. Ensimmäinen vaatii useimmiten sivujen tekijän tai Webmasterin toimenpiteitä ja toinen mahdollisesti webhotellinpitäjän toimenpiteitä.

Tämä artikkeli pohjautuu pääosin Googlen julkaisemiin artikkeleihin, jotka löytyvät autenttisina osoitteesta www.google.fi/webmasters. Googlen artikkeleita on useita kymmeniä ja sivuja on vieläkin enemmän, minkä vuoksi katsoin aiheelliseksi tehdä tämän ja kaksi aiemmin mainittua Nettikuiskaajan artikkelia, jotka kaikki ovat käytännössä yhteenvetoja tai lyhennelmiä Googlen artikkelikokoelmasta.

Nettikuiskaaja toivoo, että olet löytänyt tästä artikkelista jotakin hyödyllistä.

Sana sponsorilta: Jos artikkelin suosittelemat toimenpiteet tuntuvat ylipääsemättömiltä, niin Nettikuiskaaja tarjoaa hakukoneoptimointia sekä kertaluontoisena palveluna että jatkuvana Webmaster-palveluna, joka sisältää hakukoneoptimoinnin lisäksi sivustosi jatkuvan ylläpidon ja sisällön päivitykset.

Nettikuiskaaja on Googlen sertifioima hakukonemainostaja.Google Partners - Adwords Certification-282xc

Artisteer-ca

powered by-ca  wp-grey-xl-45x45 globekotonet-ca2-opt

KoToNet on toteuttanut tämän sivuston ulkoasupohjan Artisteer -templatetyökalulla ja sisältöä hallitaan Joomlassa.

 

Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Nurmijärvi, Klaukkala, Vihti, Nummela, Lohja

Mainos Googleen

Google AdWords

tilin avaus 

ja

1. kampanjan toteutus 
vain 59€

+ Googlen avajaistarjouksena
satasen mainokset 
vain 25€

 

Lue lisää

Etkö vielä ole kartalla?

Nyt on korkea aika

viedä yrityksesi tiedot

Googlen kartalle

vain 59 €/toimipiste

ei muita kuluja

 

Lue lisää