SEO -toteutusvaiheessa

Paras tapa on tehdä SEO -toimenpiteet mahdollisimman kattavasti jo sivujen toteutusvaiheessa eli viimeistään juuri ennen sivuston tai yksittäisen uuden sivun julkaisua. Suuri osa SEO -toimenpiteistä pitää tehdä sivujen koodiiin. Nämä SEO -toimenpiteet toteuttaa näinollen sivujen toteuttaja. Itseasiassa useat SEO -toimet ovat yhtäkuin hyvä toteutustapa, jota ei oikein voi enään muuttaa jälkikäteeen tekemättä toteutusta lähes kokonaan uusiksi. Tekemällä SEO -toimenpiteet kattavasti ennen sivun julkaisemista nopeutat myös niiden näkymistä hakukoneissa, koska Googlebotit saavat alusta asti kuranttia tietoa sivu(i)stasi.

Pienempi osa toimenpiteistä on sellaisia, joita voidaan tehdä muuttamatta sivujen koodia, jolloin niitä voidaan luontevasti tehdä myös sivujen julkaisun jälkeen. Lisätietoja näistä toimenpiteistä löydät sivulta SEO -myöhemmin. Toki koodia voi muuttaa ja SEO -toimia täydentää jälkikäteenkin, mutta koodin muuttaminen jälkikäteen vaatii siis toteuttajan tekemään sitä. Luontevinta olisi tietenkin, että sivujen alkuperäinen toteuttaja tekisi vajavaisesti tehdyn työn loppuun, koska hän tuntee sivujen rakenteen ja koodin ennestään. Mutta, jos hän ei ole tehnyt SEO -toimia alunperinkään kunnolla, niin ehkä sittenkin olisi parempi vaihtoehto ottaa tekijäksi joku, joka on perehtynyt SEO -toimiin perusteellisemmin. 

Mitä toteutusvaiheen SEO -toimenpiteet sitten oikeasti ovat?

Alla on listattu poimintoja pääosin Googlen julkaisemasta Hakukoneoptimoinnin aloitusoppaasta. Lista ei ole täydellinen luettelo, vaan on tehty antamaan käsitystä millaisista toimenpiteistä ja kuinka laajasta asiasta SEOssa on kysymys.

-Käytetään sisältöä kuvaavia sivujen otsikoita <title>

-Tehdään selkeä selkeä lyhennelmä sivusta <description>

-Täytetään avaisanakentät oikeilla hakusanoilla  <keywords>*

-Tehdään sivustolle selkeä rakenne ja navigointipolut

-Käytetään sivuston sisäisissä linkeissä kuvaavia osoitteita

-Käytetään kuvaavia tiedosto- ja hakemistonimiä

-Käytetään mieluummin tekstilinkkejä kuin kuviin tms. liitettyjä linkkejä

-Käytetään kuvaavia ankkuritekstejä eli sivulla näkyviä linkkitekstejä

-Käytetään kullekin sivulle (t. artikkelille) vain yhtä osoitetta 

-Tehdään sivukartat hakukoneille ja käyttäjille

-käytetään kuvissa alt-tekstiä - auttaa erityisesti kuvahauissa

-Käytetään kuvaavia otsikkotekstejä <h1>...<h6>

-Ei käytetä peiteltyjä linkkejä

 Hakukoneita voidaan myös rajoittaa indeksemoimasta tiettyjä sivuja (robots.txt- ja .htaccess -tiedostoissa).

 

* Eräiden lähteiden mukaan Google ei enään ole käyttänyt pariin vuoteen html:n <keywords> -kenttää indeksoinnissaan, johtuen kentän vilpillistä käyttämisestä. Tähän viittaa myös se, että Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusopa ei listaa tätä enään optimointikeinoksi. Tämä ei tarkoita, etteikö kenttää tulisi käyttää, koska joku saattaa käyttää muitakin hakukoneita kuin Googlea. Avainsanoja (keywords) käytetään toki muissa yhteyksissä yleisnimenä hakusanoille mm. Google AdWordsissa.

 

Last but not least:

Google painottaa hakukoneoppaassaan useaan otteeseen, että sivut suunnitellaan niiden käyttäjille, eikä hakukoneille, joten tärkeintä on mielenkiintoinen käyttäjiä palveleva sisältö, jota sitten täydennetään sisältöön littyvillä SEO -toimilla. Google saattaa jopa poistaa tietyn sivuston indeksoinnistaan, jos se havaitsee vilpillistä hakukoneoptimointia.

Julkaisun jälkeen tehtäviä SEO -toimia löydät sivulta SEO -myöhemmin.

 

Sana sponsorilta: Nettikuisjaaja tekee kaikille toteuttamilleen sivuille SEO -Basic hakukoneoptimointitoimet ja kattavamman SEO -Premium paketin voi tilata erikseen.