KoToNet

Kodin ja Toimiston Nettikuiskaaja

                 

Haluan sivut "avaimet käteen"

 Jos Sinulla ei ole aikaa, taitoa tai halua alkaa itse perehtymään nettisivujen tekoon, niin ratkaisu on tilata sivujen toteutus joltakin nettisivuja suunnittelevalta ja toteuttavalta palveluyritykseltä. Tämä onkin useimmiten viisain ratkaisu. Jos et ole itse nettialan yrittäjä, niin on parasta panna kaikki paukut ja liikenevä aika oman bisneksen kehittämiseen eikä lähteä opiskelemaan nettisivujen tekemisen saloja, mikä voi olla loputon suo. Nettisivuja toteuttavat useat mainostoimistot ja kirjava joukko erilaisia nettisivutoteutuksiin erikoistuneita yrityksiä ja free lancereita.

Usein käytetty tapa on, että "sukulaispoika" tai joku muu tuttu tekee sivut - mikä ettei, mutta kannattaa kuitenkin lukea tämä artikkeli ja keskustella "sukulaispojan" kanssa artikkelissa esiin nostetuista aiheista, jotta saat edes tyydyttävän lopputuloksen, joka palvelee Sinun yritystoimintaasi. 

 

Brieffauksesta toteutus alkaa

Jotakin joudut kuitenkin tekemään nettisivujesi eteen. Ensin siis pitää valita tarpeisiisi sopiva toteuttaja ja sen jälkeen on parasta pitää brieffaus toteuttajaehdokkaan kanssa. Tämä kannattaa useimmiten tehdä henkilökohtaisen tapaamisen muodossa, koska näin saat aidon kontaktin toteuttajaehdokkaaseen ja pystyt arvioimaan toimisiko yhteistyönne jatkossa. Suotavaa on myös valita 2-3 toteuttajaehdokasta, joiden kanssa keskustelet nettisivutarpeistasi ja pyydät tarjoukset heiltä kaikilta tai vähintäänkin kahdelta, koska alalla on valitettavasti yrittäjiä, jotka käyttävät härskisti hyväkseen asiakkaan tietämättömyyttä. 

Brieffauksessa käydään läpi seuraavia asioita: yrityksesi toimiala, tarjonta, potentiaaliset asiakkaat, liike-idea ja toimintatapa. Tämä on erittäin tärkeää koska, jos toteuttaja ei tiedä yrityksesi lähtökohtia, ei hän voi tehdä yrityksellesi osuvia nettisivujakaan. 

Sisältö ratkaisee

Mitä sisältöä olet ajatellut sivuille laitettavan tai jos et osaa suoraan sanoa, niin asiansa osaava toteuttajaehdokas osaa kysyä Sinulta oikeat kysymykset. Hintaan olennaisesti vaikuttava tekijä on myös se, kuka kirjoittaa sivulle tulevat tekstit - toteuttaja vai sinä vai käytetäänkö ehkä ulkopuolista copy wrighteria tai mainostoimistoa.

Kuinka usein päivitetään?

Erittäin tärkeä tieto toteuttajalle on myös se, kuinka usein sivuille tulevaa tietoa pitää päivittää. Tämä vaikuttaa ratkaisevasti siihen millaisella työkalulla (ohjelmistolla) sivut pitää tehdä. Jos sivusi ovat luonteeltaan staattiset enintään 5-10 sivua käsittävät sivut, joita ei ole tarkoitus juuri päivitellä, ei ole hirveän tärkeää millä ne tehdään. Jos taas haluat sivuillesi määräajoin: sesongeittain, kuukausittain, viikoittaín, päivittäin tai jopa useamman kerran päivässä muuttuvaa tietoa, on erittäin tärkeää, että on valittu siihen sopivat työkalut. Usein päivitettävät sivut on syytä toteuttaa jollakin sisällönhallintaohjelmistolla (CMS, Content Management System). Jos kyseessä on verkkokauppa, on oltava sellaiset  tuotetietojen päivitystyökalut, joilla tuotteiden lisääminen, poistaminen ja päivittäminen sujuu verkkokaupan pitäjän toimesta sujuvasti. 

 

 Web-hotellin valinta on myös eräs päätettävä asia. Web-hotelli on paikka, johon nettivusivut laitetaan, jotta vierailijat eli asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi pääsevät sivuillesi. Web-hotellit tarjoavat maksua vastaan tarvittavan serverikapasiteetin ns. virtuaaliserveriltä, internet-yhteyden ja tarvittavat varusohjelmat, joiden avulla sivusi ovat katseltavissa. 

Toteuttajilla on yleensä kytköksiä johonkin tai joihinkin web-hotelleihin ja tarjoavat sinulle näitä vaihtoehtoja tai vievät itseasiassa useimmiten sivusi automaattisesti käyttämäänsä web-hotelliin. Ainoa asia josta useimmiten keskustellaan on palvelun hinta. Tärkeä asia on miten asiakaspalvelu on hoidettu. Yleensä vähintäänkin sähköpostilla pitää saada asiakaspalvelua kuukausi-/vuosihintaan sisältyen. Myös puhelimella pitää saada yhteys asiakaspalveluun. Tässä käytäntö vaihtelee: eräät web-hotellit käyttävät maksullisia puhelinnumeroita ja toisilla myös puhelinpalvelu kuuluu perushintaan. 

 Jos kuitenkin haluat hiukan raottaa web-hotellin konepeltiä, niin seuraavia asioita voit tiedustella: missä serverit sijaitsevat (Suomessa vai ulkomailla), ovatko ne kunnollisessa laitetilassa, miten varmistukset on hoidettu, onko internet-yhteys kahdennettu. 

 

Sivuston näkyvin osa on ulkoasu

Jos toteuttajana on mainostoimisto, niin asia on yleensä hyvissä käsissä, koska heillä on käytettävissä asiansa osaavia AD:itä. Joskus käytetään myös ulkopuolista graafikkoa ulkoasun suunnitteluun. Useimmiten pienyritysten sivujen ulkoasu kuitenkin tehdään siten, että suunnittelija tekee luonnoksen ja ulkoasua sparrataan toteuttajan ja tilaajan kesken, kunnes lopputulos on kelvollinen. Tämä on halvin vaihtoehto. Hintaan vaikuttaa myös sivujen lukumäärä ja ominaisuudet.

 

Last but not least: Kysy toteuttajakandidaatilta miten hän aikoo huolehtia, että sivut näkyvät hakukoneissa. Avainsana tässä yhteydessä on hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization). Jos toteuttajaehdokas ei osaa tähän vastata - unohda hänet samantien, koska silloin on syntymässä sivut, joita hyvin harva tulee löytämään netistä ilman panostuksia maksulliseen verkkomarkkinointiin.

Sana sponsorilta: Nettikuiskaaja suunnittelee ja toteuttaa sivut pc-ohjelmalla (Artisteer) ja lisäksi sisällönhallintajärjestelmällä (Joomla) ja tarjoutuu sivujesi toteuttajaehdokkaaksi. Voit jättää yhetydenottopyynnön Nettikuiskaajalle sähköpostilla osoitteeseen This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

 

 

Nettikuiskaaja on Googlen sertifioima hakukonemainostaja.Google Partners - Adwords Certification-282xc

Artisteer-ca

powered by-ca  wp-grey-xl-45x45 globekotonet-ca2-opt

KoToNet on toteuttanut tämän sivuston ulkoasupohjan Artisteer -templatetyökalulla ja sisältöä hallitaan Joomlassa.

 

Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Nurmijärvi, Klaukkala, Vihti, Nummela, Lohja

Mainos Googleen

Google AdWords

tilin avaus 

ja

1. kampanjan toteutus 
vain 59€

+ Googlen avajaistarjouksena
satasen mainokset 
vain 25€

 

Lue lisää

Etkö vielä ole kartalla?

Nyt on korkea aika

viedä yrityksesi tiedot

Googlen kartalle

vain 59 €/toimipiste

ei muita kuluja

 

Lue lisää