KoToNet

Kodin ja Toimiston Nettikuiskaaja

                 

Hakukonemainonta

Päinvastoin kuin hakukoneoptimointi, hakukonemainonta on nopea ja varma tapa saada näkyvyyttä hakukoneissa. Tunnetuin lienee Google Adwords -konsepti, joka tarjoaa hakukonemainonnan lisäksi mainontaa myös muilla sivustoilla - niin haluttaessa. Hakukonemainonta on verkkomainonnan keinoista ehkä parhaiten kohdistettavissa, koska mainos esitetään juuri silloin, kun hakuoneen käyttäjä suorittaa haun mainostajan valitsemalla sopivalla hakusanalla.

Hakukonemainonta ei kuitenkaan ole ilmaista, vaan siitä joutuu maksamaan. Yleisesti käytetty maksuperuste on cost-per-click eli CPC, jossa mainostaja maksaa sen mukaan, montako kertaa hakukoneessa napasautetaan mainostajan mainosta. Toinen käyttety maksuperuste on cost-per-mille eli CPM, jossa mainostaja maksaa tietyn hinnan jokaisella tuhannelta näyttökerralta. Lisäksi hakukoneet mahdollistavat ns. maksukaton asettamisen, jolloin kampanjan hinta ei karkaa käsistä. Tämä on mahdollistanut hakukonemainonnan myös kaikkein pienimmille yrityksille.

Hakukonemainonta perustuu avainsanoihin eli yrityksen mainos esitetään hakukoneen käyttäjille normaalien hakutulosten yhteydessä. Googlessa esimerkiksi ennen orgaanisia hakutuloksia tai niiden oikealla puolella. Osuvien avainsanojen valinta onkin hakukonemainonnan tärkein yksittäinen tehtävä. Avainsanoja voi olla parista kolmesta jopa pariinkin sataan. Hakusanojen valintaan on intuition lisäksi saatavissa tilastoja ja työkaluja, joita voidaan käyttää aupna hakusanojen valinnassa.

Mainokset kohdennetaan lisäksi kielen mukaan, alueellisesti sekä ajallisesti. Kampanjat voidaan käynnistää, keskeyttää tai lopettaa koska tahansa tai voidaan sulkea viikonloput pois. Googlen tapauksessa mainosten sijoittuminen suhteessa muihin esitettäviin mainoksiin määräytyy valitun klikkauksen enimmäishinnan ja ns. laatupisteiden mukaan. Mainostaja voi itse määrittää klikkauksen enimmäishinnan. Eli sijoitus muiden mainosten suhteen oikeastaan huutokaupataan valitsemalla enimmäishinta. Laatupisteet taas määräytyvät mainoksen osuvuuden mukaan, mm. napsautussuhde (napsautukset/näyttökerrat) vaikuttaa niihin. Tekemällä hyvän ja osuvan mainoksen voi siis kompensoida pientä hintatarjoustaan.

Kaikenkaikkiaan toimivan mainoskampanjan tekeminen vaatii mediahinnan (CPM tai CPC) lisäksi koko joukon työtä ja osaamista. Toki pienyrittäjä voi tehdä kaiken itsekin, mutta pitää muistaa, että ihan itsestään ei synny hyvää lopputulosta. Kannattaa taas miettiä, miten aikansa tehokkaimmin käyttää, yksittäisen mainoskampanjan suunnitteluun ja toteuttamiseen vai olisiko se syytä teettää jollakin taholla, jolla on siitä jo kokemusta ja keskittyä itse johonkin bisneksen kannalta vielä tärkeämpään.

Nettikuiskaaja

Nettikuiskaaja on Googlen sertifioima hakukonemainostaja.Google Partners - Adwords Certification-282xc

Artisteer-ca

powered by-ca  wp-grey-xl-45x45 globekotonet-ca2-opt

KoToNet on toteuttanut tämän sivuston ulkoasupohjan Artisteer -templatetyökalulla ja sisältöä hallitaan Joomlassa.

 

Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Nurmijärvi, Klaukkala, Vihti, Nummela, Lohja

Mainos Googleen

Google AdWords

tilin avaus 

ja

1. kampanjan toteutus 
vain 59€

+ Googlen avajaistarjouksena
satasen mainokset 
vain 25€

 

Lue lisää

Etkö vielä ole kartalla?

Nyt on korkea aika

viedä yrityksesi tiedot

Googlen kartalle

vain 59 €/toimipiste

ei muita kuluja

 

Lue lisää